Stora Enso wydaje duże pieniądze na walkę z brzydkim zapachem

46 mln zł – tyle do 2022 roku Stora Enso w Ostrołęce zamierza wydać na walkę z brzydkim zapachem pochodzącym z zakładu.

W 2015 roku Stora Enso w Ostrołęce rozpoczęła realizację „Programu redukcji związków złowonnych”. Najpierw odszukano potencjalne źródła brzydkiego zapachu. Są takie cztery. Zrobiono badania i testy, przygotowano plan działań i przystąpiono do pracy.

I tak, m.in. skrócono do minimum czas składowania kory (gdy za długo leży, zaczyna gnić), rozpoczęto oczyszczanie gazów powstających w oczyszczalni ścieków, regularnie usuwane są osady ze zbiornika przy Storze, a na wieży ścieków przy maszynie papierniczej numer 5 zamontowano instalację odciągającą gazy.

Stora zamierza się też uporać z brzydkim zapachem z celulozowni. Do końca listopada 2019 roku zakończy się pierwszy związany z tym projekt, a potem rozpocznie się drugi.

– Ten projekt jest dużo trudniejszy od tego pierwszego i mamy zamiar go zrealizować do końca 2022 roku – mówił członek zarządu Stora Enso w Ostrołęce Daniel Andrzejak. – Jesteśmy pewni, że to, co zastosujemy, to najnowsza dostępna technologia. Naszym małym problemem jest to, że tę najnowszą dzisiaj dostępną technologię stosujemy i wdrażamy na urządzenia i instalacje, które był budowane w latach 60.

Do tego roku już wydaliśmy około 22 mln zł na te wszystkie akcje. Ta ostatnia inwestycja, która ma być zrealizowana do 2022 roku, będzie nas kosztowała kolejne 24 mln zł.

Czy brzydki zapach po tych wszystkich zmianach zniknie raz na zawsze? No cóż, tego nikt tak naprawdę nie wie – w końcu „zapachu” nie da się zmierzyć, jest kwestią subiektywną.

Czy tu będzie pachniało jak w lesie? Pewnie nie, ponieważ jesteśmy jednak zakładem przemysłowym. Wszystkie te działania na pewno prowadzą do tego, żeby było lepiej – zapewniał Daniel Andrzejak.

O tych wszystkich działaniach Story Enso mówiono podczas spotkania w zakładzie, które odbyło się we wtorek 5 listopada. Jakie inne tematy poruszano?

Było m.in. o selektywnej zbiórce odpadów, bezpieczeństwie (w zakładzie trwa właśnie Tydzień Bezpieczeństwa, wolontariuszki WOŚP uczyły pierwszej pomocy), produktach Story Enso (dzięki odnawialnym materiałów tworzy ona sztućce, narzędzia kuchenne itp., a z pudełek Story korzysta wiele znanych marek), a także o współpracy z lokalną społecznością (tu rozgorzała dyskusja, ponieważ ostrołęczanie z Wojciechowic liczą na wsparcie Story).

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć: