Odnowiony stary most i duże pieniądze rządowe

W najbliższym czasie ostrołęczanie, ich goście i kierowcy przejeżdżający przez Ostrołękę będą mogli korzystać z gruntownie przebudowanego tzw. starego mostu. Warto przy tej okazji przypomnieć kilka faktów.

Most został zbudowany w latach 50. ubiegłego wieku. Przez lata był coraz bardziej intensywnie eksploatowany, w ciągu kilku dziesięcioleci przeprowadzono różne drobne jego remonty czy naprawy.

Przez ostatnie kilkanaście lat stan mostu był systematycznie monitorowany. Specjalistyczne badania wykazywały, że stan przeprawy się pogarsza. Technologie, w których budowano most, nie przewidywały ogromnych obciążeń, na które przeprawa będzie narażona, zwłaszcza w związku z ciężkim transportem międzynarodowym.

W trzeciej kadencji prezydentury Janusza Kotowskiego zapadła decyzja o gruntownej przebudowie mostu, z niemal całkowitą wymianą płyty, poszerzeniem przeprawy dobudową ścieżki rowerowej, chodników, umocnieniem filarów i wieloma innymi pracami.

Stało się to możliwe dzięki ogromnemu wsparciu finansowemu strony rządowej i spółek Skarbu Państwa oraz dobrej współpracy na rzecz pozyskania finansowania przebudowy ówczesnego prezydenta miasta z posłem Arkadiuszem Czartoryskim, wojewodą mazowieckim i ministrami obecnego rządu.

Ostatecznie inwestycja, która wraz z konieczną, zwłaszcza dla przedsiębiorstw transportowych przeprawą zastępczą, kosztowała prawie 40 mln złotych, została sfinansowana z następujących źródeł:

  • wsparcie ze strony firmy Elektrownia Ostrołęka (właścicielami są spółki Skarbu Państwa – Enea i Energa) – do kwoty 19,9 mln zł
  • wsparcie ze strony rządu (rezerwa subwencji ogólnej budżetu państwa w gestii ministra infrastruktury) – niecałe 17 mln zł
  • środki miasta (po koniecznej zmianie konstrukcji ustroju nośnego) – ok. 3 mln zł

Dodać należy, że finansowanie ze strony miasta (poniżej 10 proc. całej inwestycji) zapewnił w całości był prezydent Janusz Kotowski w przygotowanym przez niego budżecie na rok 2019.

Przeprawę tymczasową nieodpłatnie przekazała rządowa Agencja Rezerw Materiałowych a samą konstrukcję mostu zastępczego, po decyzji Ministra Obrony Narodowej, postawili nieodpłatnie saperzy wojskowi z Jednostki Inżynieryjnej WP z Inowrocławia.

Uciążliwości przebudowy odczuwali mieszkańcy Ostrołęki stojąc w korkach. Stan nawierzchni na przeprawie tymczasowej była często krytykowana, warto jednak pamiętać, że na wiele lat zyskaliśmy praktycznie nowy most, którego budowa w małym stopniu obciążyła budżet miasta.

Niedługo ostrołęczanie będą mogli cieszyć się odnowionym mostem, który będzie służył przez następne dziesięciolecia. Przebudowany most na Narwi jest szerszy od dotychczasowego. Powstały tam: dwukierunkowa ścieżka rowerowa oraz półtorametrowy chodnik dla pieszych. Obydwa szlaki komunikacyjne, dla pieszych i rowerzystów są wykonane z kostki brukowej, zabezpieczone balustradami o wysokości 1,2 m oraz pasem bezpieczeństwa z barierą odgradzającą od strony jezdni. Praktycznie nowy most składa się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy.

A przed Ostrołęką już kolejne wyzwania. Dzięki współpracy parlamentarzystów posła Arkadiusza Czartoryskiego i senatora Roberta Mamątowa, starosty ostrołęckiego Stanisława Kubła oraz ministerstwa infrastruktury rząd dał zielone światło budowie nowej przeprawy przez Narew w okolicach Teodorowa.

Jest więc szansa, że za kilka lat nowy most przejmie dużą część ruchu ciężkiego.

najnowszy najstarszy oceniany
lucy
Gość
lucy

Ale Kulik lampę w porcie postawił .
A to tez koszty.

Max
Gość
Max

Ważne , że most będzie na lata. Prezydenta Kotowskiego już nie ma, ale trzeba przyznać , że zebrać taką kasę na tak dużą inwestycję to wielka sztuka

Ostrołęczanin
Gość
Ostrołęczanin

Masz rację, zgromadzić tyle kasy z zewnątrz nie podnosząc podatków to dużo , ale zaowocowała dobra współpraca z posłem Czartoryskim, z ministrami, z wojewodą. I jest efekt.

Nowy
Gość
Nowy

Odnowiony most się bardzo przyda, ale ważne , że jest realna szansa na nową przeprawę na Teodorowie, niech tylko Czartoryski z Kubłem tego pilnują

Czytelnik
Gość
Czytelnik

A jakiś burak na innych portalach powtarza, że Kulik znalazł kasę na dokończenie mostu, g… znalazł, wszystko było od rządu i spółek Skarbu Państwa i w budżecie Kotowskiego

Przedsiębiorca
Gość
Przedsiębiorca

Dziś wszyscy z branży transportowej wiedzą jak ważna była przeprawa zastępcza , Kotowskiego oblewano w komentarzach pomyjami, a jego decyzje o moście zastępczym uratowało gromadę niedużych firm

Olszewiak
Gość
Olszewiak

Zgadzam się z Tobą, zwłaszcza jak się wozi z Borek do Story, bez mostu tymczasowego by się nie dało

bjiembrownik
Gość
bjiembrownik

zamiast otworzyć most to będą czekać na przyjazd sekretarzy od wstęgi o dopiero lud pracujący skorzysta z mostu wybudowanego za własne pieniądze. Ale nie czekaj przecież pieniądze znaleziono na końcu tęczy w garnku złota i został wybudowany za darmo uff jak to dobrze że mieliśmy rozsądnych rządzących

tylko_wiosna
Gość
tylko_wiosna

miasto nie budowało nawet w latach 50 tego mostu jest to element drogi krajowej i mieszkańcy ostrołęki i okolic nie moga w pokrywać kosztu budowy drogi krajowej kit wciskać będą zawsze, a brakujące zbrojenia – pewnie ich nie było

Mirek
Gość
Mirek

Oczywiście , że Ostrołęka nie powinna budować dróg krajowych czy mostów , ale przepisy są takie że w granicach miasta musi. Tym bardziej cenne, że poprzednia ekipa tę kasę zdobyła . Ciekaw jestem, czy Kulik zaprosi i podziękuje tym, którzy dofinansowali budowę

dalisko@gmeil.com
Gość
dalisko@gmeil.com

zaprosi tak tak ha ha ha ha ha heee

Tre
Gość
Tre

Co ten Kulik teraz pocznie, kto mu pomoże? Marne perspektywy dla O-ki

Sąsiad
Gość
Sąsiad

Oj tam oj tam, gromada ostrołęczan wybrała Kulika, więc mają i będą mieli co chcieli

dalisko@gmeil.com
Gość
dalisko@gmeil.com

Nie da się ukryć, że gdyby nie PiS i Kotowski i Czartoryski do dzisiaj most by czekał na remont. Reszta to bajdurzenie.

mojemiasto-oka@com.pl
Gość
mojemiasto-oka@com.pl

Kulik spije śmietankę i jeszcze będą na mojej-ostrolece pisać, że przez Tchórzewskiego są korki

Iza
Gość
Iza

no i kończy się kolejna inwestycja pozyskana dla Ostrołęki przez naszych PiS-owców. Teraz czeka Ostrołękę 4 lata dziadostwa i braku inwestycji. Już w ostatnim, tegorocznym naborze nic Ostrołęka nie pozyskała. kulikowcy i zarzyccaki wyszstko mają w d….

kurpik z daleka
Gość
kurpik z daleka

Panowie pośle, senatorze , ministrowie super informacja. Proszę nie zwracać uwagi na obecne władze w mieście, te przeminą a dobre rzeczy, które robicie pozostaną.

Gość.
Gość
Gość.

Pamiętamy. I nikt nie wciśnie kitu że to zasługa obecnego prezydenta.

Obiecane październik 2018
Gość
Obiecane październik 2018

ŁUKASZ KULIK PROGRAM WYBORCZY: TRASY WYLOTOWE BEZ KORKÓW
Zrealizujemy inwestycję polegające na przebudowie skrzyżowań ul. Stacha Konwy z ul. Słoneczną i Padlewskiego. Zmierzymy się z największym wyzwaniem, którym są korki przy wjeździe na rondo na ul. Warszawskiej. Przygotowaliśmy kilka tymczasowych rozwiązań związanych z poszerzeniem pasów drogowych i zmianą organizacji ruchu na Starym Mieście. Wprowadzimy je przed upływem roku.
I co?

smok
Gość
smok

„pieniądze rządowe” – że tak spytam, gdzie i jak rząd zarobił te pieniądze, że są „rządowe”????? a może uczciwie by było – pieniądze podatników?

tępiciel lemingów
Gość
tępiciel lemingów

Jeśli chciałeś płacić za remont mostu „pieniędzmi nierządowymi” to mogłeś zgłosić chęć wsparcia. Lepiej byłoby, gdyby to były pieniądze ostrołęczan?

Joe
Gość
Joe

Smoku, rząd nie musiał pomóc a pomógł , kasy ma więcej bo nie przyzwala by ciebie i mnie okradały mafie jak za poprzedników . Mamy Czartoryskiego, mieliśmy Kotowskiego to i kasy udało się pozyskać , to chyba logiczne

Ostrołęczanka
Gość
Ostrołęczanka

Brawo prezydent Kotowski oraz wszyscy, którzy przyczynili się do pozyskania środków na remont mostu. Czekamy na inwestycje prezydenta Kulika – bo bałagan to już MAMY:(((((((((((((