Odnowiony stary most i duże pieniądze rządowe

W najbliższym czasie ostrołęczanie, ich goście i kierowcy przejeżdżający przez Ostrołękę będą mogli korzystać z gruntownie przebudowanego tzw. starego mostu. Warto przy tej okazji przypomnieć kilka faktów.

Most został zbudowany w latach 50. ubiegłego wieku. Przez lata był coraz bardziej intensywnie eksploatowany, w ciągu kilku dziesięcioleci przeprowadzono różne drobne jego remonty czy naprawy.

Przez ostatnie kilkanaście lat stan mostu był systematycznie monitorowany. Specjalistyczne badania wykazywały, że stan przeprawy się pogarsza. Technologie, w których budowano most, nie przewidywały ogromnych obciążeń, na które przeprawa będzie narażona, zwłaszcza w związku z ciężkim transportem międzynarodowym.

W trzeciej kadencji prezydentury Janusza Kotowskiego zapadła decyzja o gruntownej przebudowie mostu, z niemal całkowitą wymianą płyty, poszerzeniem przeprawy dobudową ścieżki rowerowej, chodników, umocnieniem filarów i wieloma innymi pracami.

Stało się to możliwe dzięki ogromnemu wsparciu finansowemu strony rządowej i spółek Skarbu Państwa oraz dobrej współpracy na rzecz pozyskania finansowania przebudowy ówczesnego prezydenta miasta z posłem Arkadiuszem Czartoryskim, wojewodą mazowieckim i ministrami obecnego rządu.

Ostatecznie inwestycja, która wraz z konieczną, zwłaszcza dla przedsiębiorstw transportowych przeprawą zastępczą, kosztowała prawie 40 mln złotych, została sfinansowana z następujących źródeł:

  • wsparcie ze strony firmy Elektrownia Ostrołęka (właścicielami są spółki Skarbu Państwa – Enea i Energa) – do kwoty 19,9 mln zł
  • wsparcie ze strony rządu (rezerwa subwencji ogólnej budżetu państwa w gestii ministra infrastruktury) – niecałe 17 mln zł
  • środki miasta (po koniecznej zmianie konstrukcji ustroju nośnego) – ok. 3 mln zł

Dodać należy, że finansowanie ze strony miasta (poniżej 10 proc. całej inwestycji) zapewnił w całości był prezydent Janusz Kotowski w przygotowanym przez niego budżecie na rok 2019.

Przeprawę tymczasową nieodpłatnie przekazała rządowa Agencja Rezerw Materiałowych a samą konstrukcję mostu zastępczego, po decyzji Ministra Obrony Narodowej, postawili nieodpłatnie saperzy wojskowi z Jednostki Inżynieryjnej WP z Inowrocławia.

Uciążliwości przebudowy odczuwali mieszkańcy Ostrołęki stojąc w korkach. Stan nawierzchni na przeprawie tymczasowej była często krytykowana, warto jednak pamiętać, że na wiele lat zyskaliśmy praktycznie nowy most, którego budowa w małym stopniu obciążyła budżet miasta.

Niedługo ostrołęczanie będą mogli cieszyć się odnowionym mostem, który będzie służył przez następne dziesięciolecia. Przebudowany most na Narwi jest szerszy od dotychczasowego. Powstały tam: dwukierunkowa ścieżka rowerowa oraz półtorametrowy chodnik dla pieszych. Obydwa szlaki komunikacyjne, dla pieszych i rowerzystów są wykonane z kostki brukowej, zabezpieczone balustradami o wysokości 1,2 m oraz pasem bezpieczeństwa z barierą odgradzającą od strony jezdni. Praktycznie nowy most składa się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy.

A przed Ostrołęką już kolejne wyzwania. Dzięki współpracy parlamentarzystów posła Arkadiusza Czartoryskiego i senatora Roberta Mamątowa, starosty ostrołęckiego Stanisława Kubła oraz ministerstwa infrastruktury rząd dał zielone światło budowie nowej przeprawy przez Narew w okolicach Teodorowa.

Jest więc szansa, że za kilka lat nowy most przejmie dużą część ruchu ciężkiego.

0 0 zagłosuj
Ocena artykułu
23 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze
lucy

Ale Kulik lampę w porcie postawił .
A to tez koszty.

Max

Ważne , że most będzie na lata. Prezydenta Kotowskiego już nie ma, ale trzeba przyznać , że zebrać taką kasę na tak dużą inwestycję to wielka sztuka

Ostrołęczanin

Masz rację, zgromadzić tyle kasy z zewnątrz nie podnosząc podatków to dużo , ale zaowocowała dobra współpraca z posłem Czartoryskim, z ministrami, z wojewodą. I jest efekt.

Nowy

Odnowiony most się bardzo przyda, ale ważne , że jest realna szansa na nową przeprawę na Teodorowie, niech tylko Czartoryski z Kubłem tego pilnują

Czytelnik

A jakiś burak na innych portalach powtarza, że Kulik znalazł kasę na dokończenie mostu, g… znalazł, wszystko było od rządu i spółek Skarbu Państwa i w budżecie Kotowskiego

Przedsiębiorca

Dziś wszyscy z branży transportowej wiedzą jak ważna była przeprawa zastępcza , Kotowskiego oblewano w komentarzach pomyjami, a jego decyzje o moście zastępczym uratowało gromadę niedużych firm

Olszewiak

Zgadzam się z Tobą, zwłaszcza jak się wozi z Borek do Story, bez mostu tymczasowego by się nie dało

bjiembrownik

zamiast otworzyć most to będą czekać na przyjazd sekretarzy od wstęgi o dopiero lud pracujący skorzysta z mostu wybudowanego za własne pieniądze. Ale nie czekaj przecież pieniądze znaleziono na końcu tęczy w garnku złota i został wybudowany za darmo uff jak to dobrze że mieliśmy rozsądnych rządzących

tylko_wiosna

miasto nie budowało nawet w latach 50 tego mostu jest to element drogi krajowej i mieszkańcy ostrołęki i okolic nie moga w pokrywać kosztu budowy drogi krajowej kit wciskać będą zawsze, a brakujące zbrojenia – pewnie ich nie było

Mirek

Oczywiście , że Ostrołęka nie powinna budować dróg krajowych czy mostów , ale przepisy są takie że w granicach miasta musi. Tym bardziej cenne, że poprzednia ekipa tę kasę zdobyła . Ciekaw jestem, czy Kulik zaprosi i podziękuje tym, którzy dofinansowali budowę

dalisko@gmeil.com

zaprosi tak tak ha ha ha ha ha heee

Tre

Co ten Kulik teraz pocznie, kto mu pomoże? Marne perspektywy dla O-ki

Sąsiad

Oj tam oj tam, gromada ostrołęczan wybrała Kulika, więc mają i będą mieli co chcieli

dalisko@gmeil.com

Nie da się ukryć, że gdyby nie PiS i Kotowski i Czartoryski do dzisiaj most by czekał na remont. Reszta to bajdurzenie.

mojemiasto-oka@com.pl

Kulik spije śmietankę i jeszcze będą na mojej-ostrolece pisać, że przez Tchórzewskiego są korki

Iza

no i kończy się kolejna inwestycja pozyskana dla Ostrołęki przez naszych PiS-owców. Teraz czeka Ostrołękę 4 lata dziadostwa i braku inwestycji. Już w ostatnim, tegorocznym naborze nic Ostrołęka nie pozyskała. kulikowcy i zarzyccaki wyszstko mają w d….

kurpik z daleka

Panowie pośle, senatorze , ministrowie super informacja. Proszę nie zwracać uwagi na obecne władze w mieście, te przeminą a dobre rzeczy, które robicie pozostaną.

Gość.

Pamiętamy. I nikt nie wciśnie kitu że to zasługa obecnego prezydenta.

Obiecane październik 2018

ŁUKASZ KULIK PROGRAM WYBORCZY: TRASY WYLOTOWE BEZ KORKÓW
Zrealizujemy inwestycję polegające na przebudowie skrzyżowań ul. Stacha Konwy z ul. Słoneczną i Padlewskiego. Zmierzymy się z największym wyzwaniem, którym są korki przy wjeździe na rondo na ul. Warszawskiej. Przygotowaliśmy kilka tymczasowych rozwiązań związanych z poszerzeniem pasów drogowych i zmianą organizacji ruchu na Starym Mieście. Wprowadzimy je przed upływem roku.
I co?

smok

„pieniądze rządowe” – że tak spytam, gdzie i jak rząd zarobił te pieniądze, że są „rządowe”????? a może uczciwie by było – pieniądze podatników?

tępiciel lemingów

Jeśli chciałeś płacić za remont mostu „pieniędzmi nierządowymi” to mogłeś zgłosić chęć wsparcia. Lepiej byłoby, gdyby to były pieniądze ostrołęczan?

Joe

Smoku, rząd nie musiał pomóc a pomógł , kasy ma więcej bo nie przyzwala by ciebie i mnie okradały mafie jak za poprzedników . Mamy Czartoryskiego, mieliśmy Kotowskiego to i kasy udało się pozyskać , to chyba logiczne

Ostrołęczanka

Brawo prezydent Kotowski oraz wszyscy, którzy przyczynili się do pozyskania środków na remont mostu. Czekamy na inwestycje prezydenta Kulika – bo bałagan to już MAMY:(((((((((((((

23
0
Przeczytaj komentarze i dołącz do dyskusjix
()
x