Most w Teodorowie – dwie strony medalu

Od kilku tygodni mieszkańców Ostrołęki oraz gmin ościennych zajmuje kwestia planów budowy nowej przeprawy mostowej przez Narew na wysokości Teodorowa oraz Łęgu Przedmiejskiego. Czy inwestycja znajdzie jednogłośne poparcie zainteresowanych stron? Spójrzmy na to wyłącznie oczami mieszkańców powiatu.

W mojej opinii taka inwestycja to rozwój, nowe możliwości dla mieszkańców oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenu, który obejmie. Jednak medal ma dwie strony i w tym przypadku warto pochylić się właśnie nad jego mniej oczywistym obliczem.

Nowa koncepcja budowy trzeciego mostu, to wielkie przedsięwzięcie planistyczne, logistyczne oraz przede wszystkim ekonomiczne. Przedstawiając robocze plany dot. realizacji inwestycji, mówi się o kosztach sięgających nawet 60 mln zł, które co prawda miałyby zostać docelowo pokryte nawet w 80 proc. przez rządowy program, jednak nie wyklucza to w żadnym wypadku partycypacji w kosztach na poziomie kilku mln zł przez samorządy gminne. Przy obecnym obciążeniu, np. utrzymaniem gminnej oświaty, taka inwestycja jest dużym wyzwaniem, o czym jawnie mówi choćby włodarz gminy Rzekuń.

Źródło: Zarząd Dróg Powiatowych

Kolejna sprawa – w chwili rozpoczęcia budowy ciężki transport automatycznie przeniesiony zostanie z drogi krajowej DK53 na ciche i spokojne tereny gm. Lelis. Tu należy pamiętać o kategoryzacji dróg prowadzących do nowego mostu. Będą to drogi powiatowe, które w planach mają nie mieć ograniczeń tonażowych. Czy do odpowiedniego utrzymania wspomnianego ruchu tranzytowego wystarczy droga powiatowa? Kwestia dyskusyjna, tym bardziej jeżeli weźmiemy pod uwagę średni czas utrzymania takiej drogi w dobrym stanie.

I wreszcie ostatnia kwestia, ekonomiczna. Program „Mosty dla regionów” przewiduje dofinansowanie do budowy mostów wyłącznie tam, gdzie funkcjonują przeprawy promowe. Jedynym takim miejscem w naszych okolicach jest właśnie prom w Teodorowie. Taki stan rzeczy nie pozwala na planowanie inwestycji dofinansowanej z programu w innym miejscu. Jednak budowa na siłę nowego mostu może w przyszłości zamknąć drogę dla przeprawy z prawdziwego zdarzenia (np. w okolicy mostu kolejowego). Nikt raczej poważnie nie pochyli się nad budową czwartego mostu dla czterdziestotysięcznego miasta.

Czy budowa nowego mostu to odpowiedź na problemy komunikacyjne mieszkańców powiatu (a przede wszystkim gminy Lelis)? Znane są problemy z porannym włączeniem się do ruchu pojazdów wyjeżdżających z ul. Słonecznej (Otok). Jednak tak naprawdę problem ten zostanie nierozwiązany nawet po realizacji planów budowy nowego mostu, a ruch ciężkich pojazdów w okolicach Łęgu Przedmiejskiego i Teodorowa w żadnym aspekcie nie przyczyni się do poprawy przepustowości tamtejszych dróg oraz do zwiększenia komfortu życia sąsiadów planowanej inwestycji.

Autor: Artur Kozłowski – od 2018 roku radny powiatu ostrołęckiego. Absolwent studiów magisterskich na Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Obrony Narodowej. Doktorant Akademii Sztuki Wojennej prowadzący badania w zakresie bezpieczeństwa krajowej infrastruktury energetycznej. Od 2016 roku asystent przewodniczącego sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Zawodowo pracuje w obszarze bezpieczeństwa logistyki paliw.

najnowszy najstarszy oceniany
Heniek
Gość
Heniek

Szybciej ten most powstanie, niż ten nasz na Narwi……

lelisiak
Gość
lelisiak

żeby tak jeszcze autor miał jakiekolwiek pojęcie o tym co pisze. pofatygował się chociaż na ktores ze spotkan? sołtysi byli, niektórzy radni z powiatu i gmin byli. skad wiec czerpie swoja „wiedze”?