Miejskie rowery wkrótce ruszają. Tak przyjęły się w innych miastach

Wkrótce ruszy wypożyczalnia miejskich rowerów w Ostrołęce. Spytaliśmy się, jak podobny system przyjął się w innych miastach.

Na początku maja ostrołęczanie będą mogli korzystać z wypożyczalni rowerów. Jej powstanie zainicjował samorząd poprzedniej kadencji.

Ostrołęcki Rower Miejski dostarczony jest przez konsorcjum firm Orange Polska S.A. i ROOVEE S.A. Podobny system funkcjonuje w kilkunastu miastach w Polsce. U nas składa się na niego 35 rowerów znajdujących się w 6 strefach. Korzystać z niego będziemy mogli dzięki aplikacji mobilnej, telekod lub SMS (o szczegółach wkrótce napiszemy).

Jak sprawdza się system miejskich rowerów, spytaliśmy prezesa ROOVEE Przemysława Sytka.

Jak system przyjął się w miastach o podobnej liczbie mieszkańców jak Ostrołęka?

Przemysław Sytek, prezes zarządu ROOVEE: Nasze systemy są odbierane bardzo pozytywnie. Użytkownicy cenią system ROOVEE/Orange za jego prostotę i wysoką dostępność. Nasze rozwiązanie charakteryzują się wysoką jakością i komfortem użytkowania. Dajemy dużą elastyczność w zakresie pojazdów ale i systemu zarządzania flotą. Użytkownicy w bardzo intuicyjny sposób mogą założyć konto, zasilić je środkami i cieszyć się swobodą korzystania z roweru miejskiego.

Czy z czasem zwiększa się liczba wypożyczeń rowerów i czy miasta rozbudowywały system?

Tak, z sezonu na sezon, z miesiąca na miesiąc tendencje są wzrostowe. Po pierwszym sezonie miasta decydowały się na instalację nowych wypożyczalni i udostępnienie nowych rowerów. W przypadku ostro.bike ten rok z pewnością pokaże zapotrzebowanie na kolejne rowery. Jest to jednak dobry krok w kierunku zbadania faktycznych potrzeb mieszkańców i turystów odwiedzających Ostrołękę. Mamy miasta na sezon 2019, które zakupiły dodatkowe rowery np. z fotelikami dla dzieci czy też w porozumieniu z sąsiednimi gminami. Spotykamy również tendencję do zakupu dodatkowych rowerów przez firmy ulokowane w danym mieście np. w zamian za reklamę.

Czy opłaty za korzystanie z rowerów w innych miastach są inne niż w Ostrołęce?

Opłaty są na bardzo wyrównanym poziomie, cennik zawsze ustalany jest z zamawiającym i to on ma decydujący głos w tej sprawie. Cennik może być zmieniany w trakcie trwania sezonu np. po przeanalizowaniu pierwszego miesiąca działania systemu. Mogą być też wprowadzane opcje darmowe czy abonamenty.

Czy często dochodziło w innych miastach do kradzieży, zniszczenia roweru czy pozostawienia go poza strefą lub pozostawienie go w miejscu innym niż publiczne?

Rowery wyposażone są w bardzo inteligentny system geolokalizacji przez 2 niezależne systemy elektroniczne. Dzięki temu nasze rowery możemy w łatwy sposób namierzyć oraz wysłać powiadomienie o próbie kradzieży np. bezpośrednio do firmy ochroniarskiej czy straży miejskiej. Nasze rozwiązanie pozwala także wychwycić przypadki nadużyć takich jak przechowywanie rowerów w budynkach, garażach czy prywatnych posesjach. W przypadku wykrycia takiego przypadku użytkownikowi niestosującemu się do regulaminu zostanie naliczona opłata karna. Jeżeli chodzi o zniszczenia, to takich przypadków najwięcej jest w pierwszym miesiącu funkcjonowania systemu – w zależności od miasta. Jednak przy współpracy z miastem i mieszkańcami jesteśmy w stanie namierzać sprawców wandalizmu i karać ich za uszkodzenia wspólnego mienia.

Co jaki czas rowery są wymieniane na nowe?

Co ok. 3-4 lata, ale ten czas może się wydłużyć, wymieniając sukcesywnie poszczególne komponenty.

najnowszy najstarszy oceniany
komuch
Gość
komuch

Kompunistyczna propogadna za 3…..2….1..

Andrzej
Gość
Andrzej

ruszaja i ruszaja … wez sie nowa wladzo do roboty !

trum.p
Gość
trum.p

odpowiedz godna byłego związku socjalistycznych republik radzieckich